web

Reisverhaal - Reisverslag
Paas vakantie 2007

MUZIEK

ZATERDAG 31 MAART 2007: BRUGGE - CATANIA - MESSINA (mooi weer)

Om 6h20 zet Tomas ons af in Zaventem voor de vlucht van 7h15 via Milaan naar Catania. Het avontuur begint meteen: de vlucht is overboekt. Alitalia tokkelt op de toetsen, en boekt voor ons bij Lufthansa een vervangende vlucht via Wenen. We komen in Catania amper 1½ uur later dan via Milaan, en krijgen als compensatie 2 x 200 euro cash. Geen probleem!
Opgewekt verlaten we de luchthaven, op weg naar de volgende valstrik. Bij ‘Dollar-Thrifty’ staat onze Mazda 3 klaar maar … de bestelde omniumverzekering heeft een franchise van € 1.600. Voor een èchte omnium moet € 168 bijbetaald worden, nl € 574 ipv € 395. De huurprijs wordt in één klap 45% duurder!!  Een geniepige truc om te onthouden voor toekomstige reservaties bij goedkope maatschappijen.

In Catania brengen we een blitzbezoek aan de Piazza Duomo met haar ‘Fontana dell’Elefante’ (olifantenfontein) en keren terug naar de wagen via de vismarkt. Bij onze terugkeer merken we een flinke bluts in het rechterportier. Gelukkig zijn we volledig verzekerd!

Catania   Cactussen in Sicilië

Via Acereale rijden we naar Messina. Vanuit onze kamer in Hotel Jolly (€ 102 pn) hebben we een prachtig zicht op het Italiaanse vasteland, aan de overzijde van de straat van Messina, die hier amper 5 km breed is. Vòòr en in de Dom met haar Campanile (klokkentoren) begint een wake voor Palmzondag, met veel jeugd en muziek. Vlakbij de Piazza Francesco Lo Sardo (officieuze naam: Piazza del Popolo) eten we bij Morello een perfecte pizza met pinten bier van 66 cl., alles samen voor € 35.

ZONDAG 1 APRIL 2007: MESSINA - CEFALÙ - PALERMO (mooi weer)

Cefalù is een mooi stadje met een ‘Duomo’ (dom of kathedraal) die gebouwd is tegen ‘La Rocca’: een rots die uitsteekt in de zee. Het is Palmzondag en iedereen loopt rond met echte takken van palmbomen, vaak ineengevlochten tot kunstwerkjes. Na een fikse beklimming biedt La Rocca ons prachtige vergezichten. We rijden even het binnenland in naar de Santuario di Gibilmanna. Zoals veel bezienswaardigheden in Sicilië, is ook deze gesloten tijdens de siesta, dwz van 12h00 tot 15h30.

Celafù   Palermo

In de late namiddag rijden we Palermo binnen. In deze stad is het autoverkeer verschrikkelijk. Op overdreven wijze is parkeren nèrgens toegelaten, en dus … staan alle straten zowel links als rechts volgeparkeerd. Op het ene overblijvende rijvak wordt gereden in twee files, waarbij af een toe een auto dubbel geparkeerd staat. Dat moet je tijdig zien, knipperlichten aan, ogen dicht en … invoegen. Een korte klaxonstoot is geen uiting van ergernis, maar gewoon een sein «heb je me gezien?» Tussen de auto’s slingeren zich tientallen scooters, dus je moet echt heel alert zijn. We zijn goed verzekerd en hebben al een bluts, dus speel ik het spel mee en - al zeg ik het zelf - ze zien niet dat ik een vreemde ben. Wel toegeven: onze draagbare GPS is goud waard.

Ons “hotel” Amarcord (€ 107 pn, incl. € 12 parking) blijkt te bestaan uit 8 kamertjes op de eerste verdieping van een groot rijhuis in het centrum. Je komt binnen via een garagepoort. Binnen is het wel modern en net, maar alles is mini. Ons kamertje is 16 m2, badkamer inbegrepen. Er is géén geluidsisolatie. Het afgemeten ontbijt bestaat uit een warme croissant en verder beschuiten met confituur (geen brood, geen fruit, …). Dat komt ervan als je zelf je hotels boekt via Internet. Positief is de centrale ligging, en verder maken we ons geen zorgen. Het is maar om te slapen.

De slagader van Palermo - de Via della Liberta - is die dag toevallig verkeersvrij en tienduizenden Sicilianen flaneren samen met ons langs de boetieks en in de Giardino Inglese (Engelse tuin) - zij in hun beste maatpak met glimmende schoenen - wij iets meer doordeweeks.
In Sicilië wordt ’s avonds niet gegeten vòòr 20h00. In de Via Giacalone eten we antipasto misto (gemengd voorgerecht) van soorten koude gekookte groenten, dan primo piatto (eerste schotel) spaghetti, en secundo piatto (hoofdschotel) met gegrilde vis. Inclusief wijn betalen we slechts 35 euro voor 2 personen.

MAANDAG 2 APRIL 2007: PALERMO (‘s avonds regen)

We nemen een 24-uurs ‘hop on - hop off’ ticket voor de rode citysightseeing dubbeldekbussen die ons in 2 uren een overzicht geven van Palermo. Daarna te voet op verkenning:
- Theatro Maximo en theatro Politeama (niet bezocht)
- Oratorio di San Cita, met allegorische taferelen in plaaster (krijgt 3 sterren in de groene Michelin)
- Oratorio del Rosario di San Dommenica, eveneens met plaasteren beeldjes (krijgt ook 3 sterren)
- Chiesa (kerk) di San Domenico e Chiostro: we krijgen een spontane rondleiding door een kloosterzuster: zij toont ons de krypte, het museum en een modern schilderij van Het Laatste Avondmaal waarop paus Joannes-Paulus II afgebeeld staat als één van de apostelen.
- Porta Nuovo opgericht in 1535 voor Keizer Karel V

Palermo - Oratorio di San Cita   Palermo Duomo

- Palazzo dei Normanni. In dit complex bezoeken we het regionaal Siciliaans parlement, de Antichi Appartementi Reali (oude koninklijke vertrekken) en de Cappella Palatina. Die laatste is dè topper van toeristisch Palermo, maar de schitterende mozaïeken waren volledig bedekt voor restauratiewerken. Toeristen worden binnengeloodst aan de volle prijs van 6 euro, en krijgen daarna alleen foto’s te zien. Gelukkig gaan we morgen naar Monreale.

’s Avonds, tijdens een hevige stortbui kopen we een grote paraplu van een ambulante neger, die daarnet nog zonnebrillen verkocht. We eten we op de Piazza Olivella een reuze kebabschotel met veel groenten en wijn, en betalen 19 euro voor 2 personen. Daarna nog grote pinten gedronken in de via Salvatore Spinuzza. We appreciëren de centrale ligging van ons hotel.

DINSDAG 3 APRIL 2007: PALERMO EN MONREALE (’s morgens en ’s avonds regen)

De dag begint met een bui, dus doen we nog een ritje met de sightseeingbus. Daarna te voet langs de Via Vittorio Emanuele, de straat met de belangrijkste bezienswaardigheden.
- De duomo is indrukwekkend door haar grootte. Er zijn nog restanten van uit de tijd toen ze een moskee was.
- Het enorme postkantoor is een prestigeproject van Hitler’s kameraad Mussolini. Hier posten we onze kaartjes.
- Piazza Pretoria: een mooi plein met prachtige beeldhouwwerken rond een fontein, het stadhuis (Palazzo Pretorio) en de chiesa San Cataldo met 3 roze koepels. Ernaast is de Piazza Bellini.
- Chiesa Martorama: deze prachtige 12-de eeuwse kerk is veel bezienswaardiger dan de duomo.
- Chiesa di Santo Giuseppe de Teatini

Palermo Martorama   Palermo Monreale

We laten onze Mazda voorrijden, en vertrekken naar Monreale op 8 km. Dit is echt de moeite waard. De kathedraal van Monreale is gebouwd naar het voorbeeld van de Cappella Palatina in Palermo, maar met als opdracht: «groter en mooier!». Gans het interieur is bekleed met mozaïeken, die chronologisch de taferelen uitbeelden van het Oude en het Nieuwe Testament, of anders gezegd: de bijbel in een stripverhaal. Om de mozaïeken duidelijk te zien moet iemand bereid zijn om 1 euro in te steken: dan branden een deel van de spots gedurende 2 minuten. We beklimmen ook de koepel van de kathedraal, en bezoeken de binnentuin van het aangrenzende klooster met zijn indrukwekkende zuilengalerij.

’s Avonds idem als gisteren:  een stortbui - eten op de Piazza Olivella - nakaarten in de Via Spinuzza.

ASWOENSDAG 4 APRIL 2007: PALERMO - SEGESTA - SELINUNTE - AGRIGENTO (voormiddag regen met ijzige stormwind, dan definitief mooi weer)

De klimaatsverandering laat zich voelen. Terwijl men in België begonnen is aan de wamste en zonnigste april sinds de waarnemingen, wordt het in Zuid-Europa koud en nat. Qua weer is dit de slechtst mogelijke dag om een bezoek te brengen aan de mooiste tempels van Sicilië. We laten onze ‘macchina’ voorrijden en tikken op de GPS: ‘Segesta’.

Segesta amfitheater   Segesta Tempel

Segesta bezit 2 prachtig bewaarde restanten uit de tijd van de Grieken (500 jaar vòòr Kristus): een amfitheater en een tempel.
Eerst nemen we de pendelbus naar het amfitheater. Alle Griekse amfitheaters zijn gebouwd op een hoogte, waarbij de toeschouwers een open zicht hadden op een schitterend landschap, in dit geval heuvels en dalen. Wanneer ik in het halfrond sta en iets fluister, kan Annemie mij op gelijk welke plaats in de tribune perfect verstaan. Het amfitheater van Segesta is niet het grootste van Sicilië, maar wel het best bewaarde, en vooral het enige waar je zelf het halfrond kan betreden om de akoustiek te testen.
Daarna wandelen we over de 2.500 jaar oude laan naar de tempel. We zijn al goed nat, en intussen komt een koude stormwind de regen begeleiden. Alle toeristen hebben er genoeg van en kruipen in hun bussen en auto’s. Zo staan Annemie en ik moederziel alleen in dit archeologisch hoogtepunt van Sicilië. De tempel van Segesta is een van de best bewaarde van Sicilië, en is samen met Selicunte de enige waar je nog binnen mag wandelen tussen de enorme zuilen. We kiezen ons elk een zuil om uit de slagregen te staan, en vandaaruit rustig te bewonderen.

Selinunte tempel van Hera   Selinunte tempel van Hera

Bij onze aankomst in Selinunte schijnt de zon en dit zal zo blijven voor de rest van de reis. Selinunte, eertijds erfvijand van Segesta, heeft geen theater, maar wel 2 tempels. Van de Acropolis is één zuilenwand heropgebouwd, de omgeving is nog bezaaid met omgevallen zuilen. Twee kilometer verder staat de tempel van Hera nog helemaal overeind, en net als in Segesta mag je de binnenkant betreden.

Tegen de avond komen we in hotel Villa Romana vlakbij Agrigento. Dit mooie, dure viersterrenhotel (€ 173 pn) ligt vlak aan het strand, en in de zomer is het waarschijnlijk aangenaam en is er ambiance.
We eten op het stationsplein van Agrigento in restaurant San Giovanni, waar we opgelicht worden: een gegrilde visschotel met een fles wijn voor € 127. Nochtans wordt dit restaurant aanbevolen in de reisgids Trotter.

WITTE DONDERDAG 5 APRIL 2007: AGRIGENTO (mooi weer)

Agrigento bezit een heuvelkam, over gans de lengte volgebouwd met Griekse tempels. Je kan ze van ver zien staan op de openbare weg. Zij mogen niet betreden worden.
- Tempel van Zeus (ligt plat)
- Necropolis: graftomben uitgehakt in de rotsen
- Tempel van Castor en Pollux, het symbool van Agrigento: vier zuilen en een kroonlijst werden opnieuw rechtgezet in de jaren 1800

Agrigento Castor   Agrigento Concordia

- Tempel van Concordia. Dit is de best bewaarde tempel van de oudheid, beter bewaard dan bv de Acropolis in Athene. Hij is nooit afgebroken omdat er in de 6° eeuw een kerk van gemaakt werd.
- Tempel van Hera, eveneens nog origineel van 2500 jaar geleden
- Tempel van Hercules/Heracles: heropgebouwd begin de jaren 1900
- Archeologisch museum, met o.m. de Efebe van Agrigento en de Telamon uit de tempel van Zeus.

Ons tempelbezoek loont de moeite: het duurt volle 4 uur. Daarna maken we nog een rit naar de ‘Vulcanelli di Macalube’ (vulkaantjes van Macalube): een merkwaardige heuvel met slijk dat brobbelt door opstijgend methaangas.

De Efebe van Agrigento   Vulcanelli di Macalube

Om 19h00 willen we de dienst van witte Donderdag meemaken, met de bisschop van Agrigento. Er is opvallend veel jeugd en ambiance. De dag wordt afgerond met gezellig eten in de Via Celauro 8 voor een schappelijke prijs.

GOEDE VRIJDAG 6 APRIL 2007: AGRIGENTO - CALTISANNETTA - ENNA - PIAZZA ARMERINA - SIRACUSA (mooi weer)

Caltisannetta is een grote stad in centraal Sicilië met een vreselijke verkeerschaos. We zijn dadelijk doorgereden.
Enna is een leuk stadje op 1.000 meter hoogte, met prachtige vergezichten rondom. We zagen de voorbereidingen van de beroemde processies van Goede Vrijdag, met o.m. een levensgrote Christusfiguur in een glazen kist. Jammer genoeg begonnen de processies pas om 17h00 en zolang wilden we niet blijven.

Mozaïeken van Armeria: bikini   Mozaïeken van Armeria: tijger

De stad Piazza Armeria is wereldberoemd voor de ‘Villa Imperiale del Casale’. Van deze grote Romeinse villa zijn alle vloermozaïeken bewaard, en dit loont echt de moeite. Zeer bekend zijn de ‘bikinivrouwen’: Romeinse vrouwen hielden tijdens het sporten alles samen met een bikini. Verder zien we in een van de vele jachttaferelen hoe de Romeinen wilde tijgers gevangen namen voor hun Spelen: ze gebruikten spiegels waarin de tijgers zichzelf zagen. Terwijl de tijger alleen aandacht had voor zijn spiegelbeeld, werd hij gestrikt in een net.

De mozaïeken worden ‘beschermd’ tegen de weersomstandigheden, door halfopen glazen serres die erover gezet werden. Als men ze nog eens 2.000 jaar wil laten meegaan, moet er dringend iets beters gebouwd worden. Met een omzet van 1.000 à 2.000 bezoekers per dag à 6 euro pp moet er toch voldoende financiële armslag zijn. Of gaan de inkomsten naar de Siciliaanse maffia?

In Siracuse worden we vriendelijk ontvangen in hotel Sorella Luna (€ 80 pn). Onze kamer voor één nacht heeft 4 muren zonder ramen! Maar voor € 25 pp eten we de beste Siciliaanse menu van gans de reis in ‘La Taverna Della Maga Circe’ op de Piazza Marconi 12.

PAASZATERDAG 7 APRIL 2007: SIRACUSA - GIARDINI NAXOS (mooi weer)

Eerst Syracuse bezoeken. We parkeren op de prachtige uitzichtplaats aan zee ‘Belvedere San Giacomo’ op een plaats voor bewoners. Met de GPS in de hand wandelen we door de nauwe straatjes tot aan de duomo. De dom van Syracuse is een prachtig voorbeeld waar men duidelijk aan de originele zuilengalerij kan zien, hoe een antieke Griekse tempel omgebouwd werd tot een kathedraal. In ieder geval beter dan eerst af te breken!
Siracuse is echter meest bekend voor zijn groot Grieks amfitheater. Het werd rechtstreeks uitgehouwen uit de rotshelling, en bood aan de toeschouwers - naast de toneelvoorstelling - een fantastisch zicht op de zee. Het verkeert in slechte staat van onderhoud, en tot onze ontzetting waren werken aan de gang waarbij het halfronde toneel volgegoten werd met beton! Aan de achterzijde van het amfitheater komt nog altijd stromend water toe via een 35 km lange Romeinse aquaduct.
Vlakbij, een beetje in de vergeethoek, is er ook een Romeins amfitheater, dat in nog slechtere staat verkeert.

Siracusa   Siracusa

Opnieuw de bedenking dat er met duizenden bezoekers per dag à 6 euro, toch geen financiële bottleneck kan zijn. Wat gebeurt er met al dat geld?

We rijden naar Giardini Naxos/Taormina om kennis te maken met ons laatste hotel ‘Giardino dei Greci’ (€ 190 pn, halfpension) waar we 4 dagen willen relaxen. Dit dure 4* hotel is OK, maar in dit seizoen erg saai! Het ontbijt is goed maar gewoon, de weinige gasten krijgen hun avondeten opgediend aan tafel. Ik ben de enige die in het frisse zwembad durft. De zee is op loopafstand, maar zoals overal in Sicilië is er bijna geen strand, en zwemmen in zee is uit den boze (koud en onmiddellijk diep).

PASEN 8 APRIL 2007: TAORMINA

We bezoeken gans de dag dit superbekende stadje, gelegen in de hoogte boven ons hotel, gelukkig verkeersvrij, met één hoofdstraat (Corso Umberto) vol winkels en horeca, en met het grootste amfitheater van Sicilië dat aan zijn Griekse toeschouwers een verbluffend uitzicht bood, tegelijk op de zee en op de Etna.

Taormina: amfitheater   Taormina: zicht op de zee

De Romeinen waren niet zo op dit uitzicht gesteld, en hebben het dichtgebouwd met zuilenrijen tot een gesloten halve arena. Door een bominslag is die Romeinse muur gedeeltelijk vernield en werd het uitzicht hersteld. Helaas is de Etna onzichtbaar, omgeven door de mist. Heel de arena ziet er nogal ‘aangekleed’ uit met stalen zitplaatsen enz. Geef mij maar het kleinere authentieke Segesta.

PAASMAANDAG 9 APRIL 2007: ETNA (1)

Deze morgen is de Etna eindelijk zichtbaar: fantastisch! We stappen in de auto en rijden er meteen naartoe.

Etna   Etna

Om 11 uur zitten we in een niet te beschrijven landschap: helemaal kaal en bedekt met sneeuw, die overal doorbroken wordt door zwarte rotsen van gestolde lava. Dit unieke landschap - recht uit de hel - lijkt deze dag echter op een pretpark. Paasmaandag is een officiële feestdag, en alle Sicilianen zijn naar hier gekomen om te picknicken en met sneeuwballen te gooien. Bovendien zien we rond de top van de Etna een groeiende mistwolk. Het was gisteren al duidelijk: de Etna is alleen ’s morgens zichtbaar. Tegen de middag verdwijnt de top (door zijn eigen vulkanische dampen??) in een dikke mist. We rijden vlug terug naar oorden waar het 25 graden warmer is, dwz een namiddag aan het strand.

DINSDAG 10 APRIL 2007: ETNA (2)

Uit bed om 7 uur, en om 9 uur staan we op de Etna in de Refugio Sapienza, 1.900 meter hoger dan ons hotel, midden het kale landschap van sneeuw en zwarte lavarotsen. We zijn de allereersten van die dag, en betalen de skilift naar 2.500 meter (€ 7,50 pp) + een tocht per jeep naar 3.000 meter (€ 40,50 pp !). De ‘cratere centrale’ van de Etna op 3.340 meter is uiteraard onbereikbaar. De jeep voert ons tussen 2 sneeuwmuren van wel 4 meter, tot op een hoogte van 2.750 meter. Pech: teveel sneeuw, we geraken niet op de voorziene 3.000 meter. De gids toont ons het weidse uitzicht tot aan de zee. Hij legt uit dat de lava niet bovenaan uit de open hoofdkrater komt, want die is veel te hoog. De druk van de lavakolom in de hoofdkrater veroorzaakt zijwaartse uitbarstingen in de flanken van de berg, ter hoogte van … waar wij staan. Daardoor ziet het landschap om ons heen er elke 10 jaar anders uit. Zo waren er belangrijke uitbarstingen in 2002 en 2003: de lavabergen hiervan liggen vlak voor ons. Ze steken zwart uit boven de sneeuw, want ze zijn nog altijd warm. Toen moest de luchthaven van Catania 20 dagen gesloten blijven en een dorp werd gered door de lavastroom af te buigen met explosies. Kleinere uitbarstingen zijn er permanent. De jongste was 12 dagen geleden (29 maart): het zwarte silhouet van de lavastroom is duidelijk zichtbaar. We moeten echter geen schrik hebben «want lava stroomt slechts aan 100 meter per uur, er is dus voldoende tijd om te evacueren!!»

Etna   Etna

Na deze uitleg hebben we geen schrik, maar wel zin om de beloofde 3.000 meter te bereiken. Jeeps rijden continu aan en af, we moeten niet terugkeren met dezelfde. Dus beginnen Annemie en ik, helemaal alleen, aan een rustig tempo, de klim van 2.750 naar 3.000 meter, in het spoor van de sneeuwmachines. Hier en daar piekt een dampend zwart heuveltje uit de sneeuw. Het zicht op de hoge dampende sneeuwloze krater tegenover de blauwe lucht is meer dan de inspanning waard. Rond 11 uur begint zich - net als de vorige dagen - mist te vormen. In vlagen zien we helemaal niets meer. In ijltempo dalen we af naar de jeeps. Daar geven de gidsen aan de toestromende toeristen een virtuele uitleg over een onzichtbaar geworden landschap. De parking beneden is volgestouwd, met onze auto helemaal op de eerste plaats.
Tip 1: ga ’s morgens vroeg.
Tip 2: is je lichaamsconditie goed, bespaar de dure jeeps en ga te voet van 2.500 naar 3.000 meter.

WOENSDAG 11 APRIL 2007: CATANIA - BRUSSEL

We vernemen dat er gisteravond een uitbarsting van de Etna geweest is !!
Bij aflevering van de huurwagen vernemen we dat de bluts in het koetswerk al aanwezig was !
Probleemloze terugkeer met Alitalia, ditmaal zonder overboeking.

ACHTERAF

Bij het opmaken van dit reisverhaal hebben we alles nog eens bekeken met Google Earth: een fantastisch instrument waarmee je de reis bijna opnieuw beleeft.

Kostprijs van de reis:  3.600 euro (3.200 na aftrek van de 400 euro gekregen van Alitalia)
(hotels met ontbijt: € 1.500  -  vlucht: € 500  -  auto incl. verbruik: € 650  -  eten: 600  -  diverse: € 350)

Gereden kilometer: 1.655 (Mazda 3, diesel, 4-deurs, airco)

Gebruikte reisgidsen:
- ‘ANWB-extra’ als korte introductie tot de hoogtepunten, ideaal om de reisroute vast te leggen.
- ‘De Groene Michelingids voor Sicilië’, onmisbaar met zijn uiterst gedetailleerde en complete info.
- ‘Trotter’ met zijn vaak kritische invalshoek, als aanvullende informatie.